Kategóriák
Szolgálatás

Szállítási problémák Kína és Európa között a koronavírus miatt

A 2019-2020-as pandémia fenekestül felforgatta a nemzetközi kereskedelmet, így alakultak ki a szállítási problémák Kína és Európa között a koronavírus miatt. A legtöbb uniós vállalkozás már több évtizede a Távol-Keletre helyezte át a gyártást az olcsó munkaerő és kedvező alapanyagárak miatt, ez azonban végzetes ellátási problémákhoz vezetett a kialakult helyzet során.

A legnagyobb problémát az okozta, hogy a világ legnépesebb országa bénult meg először, és ezzel gyakorlatilag töredékére csökkent az öreg kontinens importellátása. A gyárak túlnyomó többsége leállt, az árubehozatal pedig pillanatok alatt összeomlott.

A gondok már azelőtt jelentkeztek Európában, mielőtt a járvány fizikailag is megjelent volna. Számtalan disztribútor kénytelen volt kilistázni a húzótermékeiket a kínálatukból. Mivel a meglévő készleteik gyorsan elfogytak és nem volt utánpótlás, ezért ezek a cégek már ekkor elkezdték felállítani a vészforgatókönyvet.

A koronavírus megjelenésekor megszólaltak a vészharangok

Az Unió gazdasága még azelőtt elkezdett összeroppanni, mielőtt a Covid-19 a tagállamok állampolgárai egészségét veszélyeztette volna. Az ellátási problémáknak köszönhetően drasztikusan csökkent a kereskedelem, valamint megnövekedett a szállítási idő. Ebbe a környezetbe tört be a fertőzés, amely évszázadok óta nem látott kihívások elé állította az országokat.

Az igazán nagy érvágást azonban az jelentette, hogy Kína mire stabilizálta a gyártókapacitását az első negyedév végére, addigra Európában a koronavírus szinte teljesen leállította a gazdaságot. A kínálati oldal ugyan helyreállt áprilisban, de a kereslet nagymértékben visszaesett. Ennek egyik fő oka a tömeges elbocsátások, hirtelen megnövekedett munkanélküliség és az uniós polgárok fogyasztási szokásainak a megváltozása.

A másik oldalon a szállítmányozással foglalkozó cégek kálváriája okozta a feszültséget. A kormányzati korlátozások miatt az e-kereskedelem hirtelen fellendülése mellett komoly kapacitáshiány lépett fel a körükben, ezért még jobban kitolódott a teljesítések határideje. Ahogy haladunk előre az időben a fuvarozók elkezdték feltölteni az emberállományt, azonban az biztosan kijelenthető, hogy az egészséges és korábban megszokott szállítási normák visszaálltáig még várhatóan több hónapot is várnunk kell.