Az Instagramon számos gyönyörű és lehengerlő képpel találkozhatunk, amelyekről sokan úgy gondolják, hogy bizonyára profi fotósok által készültek, pedig a valóság az, hogy a legtöbbet egy átlagos okostelefonnal csináltak. Az Instagramon ma már rendelkezésre állnak különféle filterek, ezek segítségével a képeket szebbé tehetjük.
Az Instagram filterek által szerkeszthetjük a fényképeket, ráadásul az egészet nem bonyolult elvégezni. Az Instagram filterek 2011-ben jelentek meg először és lehetőséget adtak arra, hogy a képeket nagy felbontással, opcionális szegéllyel vagy néhány tilt-shift effekttel lássuk el. Mára ezek már alap dolgok, viszont még akkoriban ez egy teljesen új világot jelentett a fotószerkesztési képességekkel nem rendelkező egyéneknek. A filterekkel fekete-fehér hangulatot is el lehet érni. A szűrők alkalmazásával lényegesen megváltoztathatjuk a képek kinézetét, ezzel együtt a hangulatát is.
Mit csinálhatunk bizonyos filterekkel?
Az Instagram szűrés egyszerűnek és szórakoztatónak tűnhet, ám lényeges, hogy ne essünk túlzásba. Annak érdekében, hogy a filterjáték összhangban maradjon az üzleti célokkal, elengedhetetlen betartani a következetességet. A filterek több szerkesztési lehetőséget biztosítanak, növelhetjük a telítettséget, elmosódásokat hozhatunk létre a képek területein és még sok más mindent.
Egyes filterekkel
ragyogást is tehetünk a képre, mondjuk egy művészi sminkkel
megspékelve, de még a szemünket, szánkat is nagyíthatjuk vagy
éppen elszínezhetjük. Bizonyos Instagram filterekkel fogainkat is
fehérebbé varázsolhatjuk, de még mozgó hátteret is betehetünk
a képek mögé.
A marketingnek rengeteg fajtája van, melyek mind beváltak az
évtizedek, vagy akár évszázadok alatt. Ahogy fejlődik a technológia, annál
jobban tolódik el az irány a digitális marketing felé, azonban számtalanszor
láthatjuk, hogy a piacvezető cégek a régebbi módszereket is használják.
Listánkban összeszedtük azokat a marketing eszközöket, melyek dominálták
2020-at és valószínűleg a következő évben is jó párszor fogunk találkozni
velük.
Tradicionális marketing
Jellemzően a márkaépítést értjük olyan csatornákon, melyek
az internet előtt is jelen voltak, úgy mint a televízió, rádió, nyomtatott
sajtó, és hirdetőtáblák. Jellemzően csak a piacvezető cégek alkalmazzák még
ezeket az eszközöket, mivel az áruk jóval drágább, mint a digitális marketing
fajtáké.
Digitális marketing
Ebbe a marketin típusba minden olyan beleillik, mely az interneten valamilyen formában alkalmazza, azon eszközein megjelenik. Ezt a típust számos kisebb fajtára is lehet bontani, melyet meg is teszünk ebben a bejegyzésben. A digitális marketing évről-évre fejlődik és növekszik, mivel folyamatosan emelkednek a kiadások is. Jellemzően két részre szokták bontani, sokan külön szedik a keresőmarketinget és a keresőoptimalizálást.
Keresőmotor optimalizálás
Jellemzően keresőoptimalizálásnak nevezik, de a „hivatalos”
megnevezése keresőmotor optimalizálás, vagy Search Engine Marketing (SEM).
Lényege, hogy a vállalkozás termékei, vagy szolgáltatási megjelenjenek a
különböző keresőmotorok találati listáján. Amikor a felhasználó beír egy
bizonyos kifejezést, ami az adott vállalkozás valamilyen termékéhez, vagy
szolgáltatáshoz kapcsolódik, akkor annak az oldalnak meg kell jelennie a
találati listán. Természetesen ez csak akkor érhető el, ha ez a cég erőforrást
és pénzt fektet a keresőoptimalizálásba.
Tartalommarketing
A tartalommarketing egy kiváló eszköz, hogy a
felhasználókkal megismertessük a vállalkozásunkat, valamint segíthetjük a
keresőrobotokat, hogy értékes információkat találjanak a szolgáltatásokról,
termékekről. Definíciója szerint a tartalom előállítását, megjelenítését,
többszörözését jelenti a célfelhasználók számára. A leggyakoribb tartalommarketing
csatornák a szociális média felületek, és blogok.
A tartalommarketing célja, hogy segítsük a felhasználókat a
vásárlási folyamatban. Elősző edukálni kell őket a leggyakoribb kérdésekről és
el kell oszlatni mindenféle kétséget, mielőtt vásárlásra adnák a fejüket.
Ezután ütemezni kell a folyamatos tartalmakat, hogy a lehető legjobban segítsük
a felhasználókat.
Email marketing
Az email marketing azt jelenti, hogy edukáló, vagy
szórakoztató tartalmakat, illetve akciós ajánlatokat küldünk a felhasználóknak,
akik saját akaratukból adják meg az email címüket vállalkozásunknak. A fő célja
ennek a marketing típusnak, hogy mélyítsük a felhasználó és vállalkozunk
közötti kapcsolatot, ezáltal növeljük az eladás esélyét, valamint tanítsuk a
felhasználókat a vállalkozásunkról.
Ezek lettek volna a leggyakoribb marketing típusok 2020-ban.
A keresőmarketing (SEM – Search Engine Marketing) egy olyan
digitális marketingstratégia, amelyet egy weboldal láthatóságának növelésére
használunk a keresőmotorok találati listáján (SERP – Search Engine Page Results).
Míg maga a kifejezés egyszerre utalt mind az organikus
keresési tevékenységekre, például a keresőoptimalizálására (SEO), mind a
fizetettre, most már szinte kizárólag a fizetett keresési hirdetésekre utal.
Gyakran emlegetik PPC kampánynak, vagy fizetett
hirdetéseknek is (PPC – Pay Perc Click).
Miért fontos a SEM?
A keresőoptimalizálás a legtöbb esetben hónapokat vesz
igénybe, azonban a fizetett hirdetéseket akár egy nap alatt is el lehet
indítani, így folyamatos befektetéssel pillanatok alatt lehet kampányokat
létrehozni, ezzel pedig releváns vásárlókat és érdeklődőket csábítani a kívánt
oldalra.
A keresőmarketing során a hirdetők csak azokra a megjelenésekre
fizetnek, amelyek látogatókat eredményeznek.
Mivel a fogyasztók keresési kérdéseket keresnek azzal a
szándékkal, hogy kereskedelmi jellegű információkat keressenek, kiváló
lelkiállapotban vannak vásárláshoz, összehasonlítva más webhelyekkel, például a
közösségi médiával, ahol a felhasználók nem kifejezetten keresnek valamit.
Jellemzően akik egy keresőmotorban keresnek bizonyos
kifejezésekre, azok már valamilyen szinten elkötelezettek az mellett, hogy
vásároljanak, így egy PPC kampány, vagy keresőmarketing tevékenységnél
könnyedén lehet eladásokat generálni, természetesen csak a megfelelő
kifejezések használatával.
A keresőmarketing pontosan a megfelelő időben éri el a
fogyasztókat: amikor nyitottak az új információkra. A digitális reklám
többségével ellentétben a PPC reklámozása nem betolakodó, és nem szakítja meg
feladataikat.
Ahogy már írtuk, keresőmarketinggel, vagyis PPC kampányokkal,
fizetett hirdetésekkel lehet a leggyorsabban
látogatókat generálni.
A keresőmotorok bonyolult algoritmusokat használnak annak
biztosítására, hogy minden kereséshez a legrelevánsabb eredményeket érjék el,
ideértve a helyet és az egyéb rendelkezésre álló információkat.
A fizetett keresési hirdetéseknél a szponzorált hirdetések a
keresőmotor találati oldalainak tetején és oldalán jelennek meg, így nagyobb
láthatóságot kapnak, mint az organikus találatok.
Tegyük fel, hogy Ön olyan ügyfél, aki egy terméket vagy
szolgáltatást keres online. Elnavigál a keresőmotorba, és beírja a keresési
kifejezéseket (más néven kulcsszavakat).
Az eredményoldalon (találati lista) olyan vállalati
hirdetésekkel találkozik, amelyek kulcsszavai megegyeznek a keresésben szereplő
kulcsszavakkal.
Ezek a hirdetések az oldal jól látható helyein jelennek meg
– a többi kulcsszóval megegyező találati listával együtt. A fizetett listák relevánsak
az Ön konkrét keresésekor, ezért nagyobb a valószínűsége, hogy rákattint egy
ilyen fajta hirdetésre.
Most nézzük meg, hogy a SEM-kampányok hogyan működnek a
marketing szempontjából.
A marketing szakértő az alábbi feladatok végzi el egy PPC
kampány menedzselésekor, tervezésekor:
Kulcsszó kutatást végez, és kiválasztja a
webhelyéhez vagy termékéhez kapcsolódó kulcsszókészletet;
Kiválasztja a hirdetés földrajzi helyét, ahol
megjelenik (pl. Magyarország)
Létrehoz egy szöveges hirdetést, amelyet
megjeleníthet a keresési eredmények között
Ajánlatot tesz arra az árra, amelyet hajlandó
fizetni minden egyes kattintás után.
Sokan a fizetett hirdetéseket tartják a legjobb befektetési megtérülés eszköznek, azonban a keresőoptimalizálás olcsóbb tud lenne, természetesen csak akkor, ha jól végzik!
Magyarországon a legtöbben kétség kívül a Google Ads-ot
használják fizetett hirdetésekre. Integrálva van a találati listával, így
mindig megjelennek a fizetett hirdetések az organikus találati lista fölött és
alatt, így mindig előnyben lesznek, magyarul nagyobb lesz az átkattintási arányuk
(100 emberből többen fognak rákattintani, mint az organikus találati lista
legelső helyezettjére).
A keresőmarketing régen magába foglalta a PPC-t és a SEO-t,
mára már azonban csak a fizetett hirdetéseket értjük eme kifejezés alatt.
Mindenki beszél róla, de vajon mindenki tisztában van-e vele, hogy mit jelent az a szó, hogy keresőoptimalizálás, angolul SEO.
A keresőoptimalizálás egyfelelől egy technikai fogalom, amelyik az internet és az azon futó keresőmotorok működési modelljéhez igazítja a weboldalakat. A másik értelmezésben pedig egy online marketinges eszköz – ezzel szokták leginkébb összekötni az emberek. Valójában a két megfogalmazás egyidejű jelenléte az igaz.
A keresőmotorok, mint amilyen a Google, a Bing, a Yahoo, vagy a Duckduckgo és a Yandex folyamatosan pásztázzák az internetet és gyűjtik a weboldalakon található információkat. Mindegyiknek van egy publikus felülete, amin keresztül lehetőségeet biztosítanak az embereknek (és programoknak), hogy a begyűjtött adatok között kereshessenek. A cél az, hogy a megadott (begépelt, vagy hangvezérelt) keresési kifejezésekre választ adó tartalamakat mutassanak a felhasználóknak. Például ha valaki rákeres arra a szóra, hogy meta leírás, akkor olyan találatokat kapjon, ahol leírják, hogy mit jelent ez a fogalom, mire való stb.
A keresőoptimalizálás az a folyamat, amikor a weboldalt felkészítik arra, hogy a robotok könnyen elolvashassa ami rajta van, és olyan tartalmakat helyeznek el rajta, ami jól megválaszolja azokat a kérdéseket, amit a weboldal potenciális látogatói feltehetnek. Ezt lehet teljesen tudatosan csinálni és folyamatosan fejleszteni a weboldalt, azzal a céllal, hogy minél több látogatót vonzzunk be – ez a keresőoptimalizálás szolgáltatás, amit marketinges kontextusban szoktak emlegetni.
Mit kell tudni róla
A legfontosabb, amit sosem lehet szem elől téveszteni, hogy a találati listák helyezéseiért folyamatos verseny van. Az, hogy a hogyan kerüljek a Google első oldalára kulcsszóra egy weboldal ma az első pozícióban van, nem jelenti azt, hogy egy hét múlva is ott lesz – ha az értékelést végző algoritmus úgyraszámolja a pontszámokat és mások jobb eredményt érnek el, akkor óhatatlanul meg fogják előzni a többieket és újrarangsorolódik a lista.
Elsőnek lenni hosszú és kitartó munkával, elsőnek maradni pedig rendszeres megújulással lehetséges.
Hallotam fizetett hirdetéskről is… ez az?
Nem, a keresőoptimalizálással az organikus csatorna eredményeit lehet növelni; ezek azok, amik önerőből, organikusan kerültek az internetes keresők felületére. Amiből a keresőmotorok pénzt tudnak csinálni, az azok azok a találatok, amik pénzért cserébe jelennek meg, fizetett hirdetések. Ezek hosszú távon tipikusan többe kerülnek, mint ha a weboldal- és tartalomfejlesztésre költenénk pénz, kattintások után kell fizetni, ami azt jelenti, hogy ha nem fizetünk, akkor nem jelenünk meg többé a találatok között. Az organikus csatorna ilyen szempontból rugalmatlanabb, ugyan nehezebb bekerülni, de tartósabban is bent lehet maradni az élbolyban.
Megéri foglalkozni 2020ban?
Határozottan igen. A weboldalon található tartalmakat, nem csak a keresők miatt érdemes átgondolni, a keresőoptimalizálás eredményeképpen, ha jól csinálják egy sokkal használhatóbb weboldalt kellene kapni eredményül. További részleteket, az egyéb keresőmarketinges eszközöket a Mokeropt weboldalán olvashat.
A HTML 5 a modern weboldalak alapja, az a jelölőnyelv, amelyet a legtöbb ma elkészülő honlap használ a különböző tartalmak, design elemek megjelenítéséhez.
Mi az a HTML
A HTML a HyperText Markup Language, vagyis a hiperszöveg jelölő nyelv kifejezés rövidítése. A hiperszöveg azt jelenti, hogy a szövegek között lehetőség van az átjárásra, ezeket a kapcsolatokat nevezzünk linkeknek. A jelölő nyelv pedig azt jelenti, hogy a weboldal forrására ugyan HTML forráskódként szoktunk hivatkozni, azonban ez nem egy programozási nyelv (főleg nem általános), hanem olyan karaktersorozat, amiben meghatározott módon meg vannak jelölve a weboldal egyes részei (például itt egy kép van, ott egy lista, máshol pedig egy szövegdoboz), illetve azok tualjdonságai (háttérszín, betűtípus stb.).
HTML verziók bevezetési dátumai
Kísérleti időszak, HTML vázlat 1993-ig
HTML 2: 1995. november 24.
HTML 3: 1997. január 14.
HTML 4: 1997. december 18, majd kisebb javításokkal 1998. április 24.
HTML 5: 2014 október 28.
Mit tud a HTML5, amit az elődök nem?
Az egyik fontos lépés az internet történetében, hogy ugyanarra az objektumra több HTML elemet is bevezettek, melyek megjelenésben nem különböznek, de szemantikai jelentőségük van. Például a blokk elemként megjelenő <div> mellé a jelentéssel bíró <header>, <main> és <footer> elemeket is bevezették, hogy például a keresőmotorok számára jobban értelmezhető legyen a weboldal tartalma. Ezek a modern weboldalnál különösen fontosak.
Egy másik fontos dolog volt, hogy az Adobe Flash tartalmakat már csak biztonsági megfontolásból is el kellett távolítani a honlapokról, részben ennek a kiváltására új eszközöket specifikáltak, melyek képeket, animációt, egyéb médiát külső pluginek nélkül meg tudnak jeleníteni. Ilyen például a <canvas>, <video> és az <audio>.
Adódik a kérdés, hogy mi az a statikus weboldal és milyen más weboldal típusok vannak még a statikuson kívül. Ez a cikk a statikus honlapokra helyezni a hangsúlyt, ezt részletesebben fogjuk tárgyalni, de nem lehet beszélni róla a másik típus, a dinamikus weboldalak emlegetése nélkül. Érinteni fogjuk a dinamikus honlapok témakörét, de figyelmünket a címben is megjelölt csoportra fogjuk irányítani.
Mi az a statikus weboldal
Statikusnak nevezzük azokat az internetes oldalakat, amelyek egy internetes cím (URL) alatt mindig ugyanazokat a tartalmakat szolgálják ki és nem is adott a lehetőség ennek a viselkedésnek a megváltoztatására. Az internet elindulásakor még szinte kizárólag ilyen weboldalak léteztek. Az őket felépítő HTML kódokat egyszer összeállították minden URL-hez egy adott fájlba, és amíg azt a fájl nem módosították, addig mindig ugyanaz a dokumentum jelent meg az adott URL-en. A statikus weboldalak tehát úgy viselkednek, mint például egy PDF, vagy Word dokumentum, egyszer meg lettek írva, és mindig ugyanúgy fognak megjelenni.
Ezzel szemben a dinamikus weboldalak már nem csupán HTML fájlokból állnak, hanem olyan rendszerben készülnek, amelyek dinamikusan be tudnak helyettesíteni egyes részeket a dokumentumokba. Ilyen például egy blogbejegyzéseket listázó oldal, ahol mindig attól függ a tartalom, hogy mikor mit írtak. A weboldal kinézetének változtatása nélkül automatikusan frissül a “legutóbbi bejegyzéseink” rész, a legfrissebb posztok kerülnek megjelenésre.
Jó-e valamire ma a statikus weboldal?
A statikusság bizony komoly korlátokat szab a weboldalnak: nehezen kezelhetőek a tartalmak, fájlokban kell kód között keresgélni, ha át akarunk írni valamit, ha egy menüt meg akarunk változtatni, azt minden fájlban át kell írni, nem lehet semmit sem személyre szabni, nincsen igazi funkcionalitás.
Van viszont egy dolog, amit a statikus weboldalaknál semelyik modern rendszer nem tud jobban: a gyorsaság. Minden dinamikus weboldalhoz szükség van plusz rendszerekre, programokra, amik dinamikusan elő tudják állítani őket. Minden plusz szoftver plusz erőforrást emészt fel, lassítja a weboldal betöltődését. Nem beszélve a hatalmas adatbázisokról, amiket a modern portálok használnak.
Ha valami szinte soha nem változik meg, és minél gyorsabban szeretnénk megjeleníteni, akkor nincs gyorsabb a statikus weboldalaknál. Egy egyoldalas céges bemutatkozó oldal például a mai napig elkészülhet ilyen módon.
Minden vállalkozás számára egyértemű, hogy ha sikeres akar lenni, akkor már nem elég egy reklámtáblát elhelyeznie az üzlete, irodája előtt, ki kell használnia az internet nyújtotta lehetőségeket. Az online céges jelenlét egyik sarokköve a céges honlap, de számos vállalat életében jelentős szerep jut a Facebooknak, Instagramnak, roppant hasznos a Google Térképen való megjelenés, a Google Cégem szolgáltatás Google Keresésbe épülő moduljai.
Ugyan a szolgáltatók rengeteget fejlesztenek, és bizonyos mértékig személyre, jobban mondva cégre szabható a megjelenés az általuk üzemeltetett felületeken, mégsem lesz soha teljesen egyedi a cég megjelenése. Egy modern weboldal egyik legnagyobb előnye éppen az egyediség és a felhasználói élmény ötvözése. Meg kell ragadnia a látogatói figyelmét és jó érzéseket kell bennük keltenie és ugyanakkor hatékonyan át kell adnia azokat az információkat, amik a cég működésével, szolgáltatásaival kapcsolatban fontosak. Egy egyedi design amellett, hogy optimalizálja az oldal használhatóságát, emlékezetessé teszi a felhasználók számára a honlapot, szívesen látogatják később is. Tipp: egyedi céges weboldal készítéssel foglalkozó cég.
A legfontosabb elemei egy jó céges weboldalnak:
átgondolt, megtervezett szerkezetű
megfelelő információtartalma van
jó érzéseket kelt a látogatókban, jó designja van
minden eszközön szépen jelenik meg (reszponzív, mobilbarát)