Kategóriák
Internet

A HTML 5 története

A HTML 5 a modern weboldalak alapja, az a jelölőnyelv, amelyet a legtöbb ma elkészülő honlap használ a különböző tartalmak, design elemek megjelenítéséhez.

Mi az a HTML

A HTML a HyperText Markup Language, vagyis a hiperszöveg jelölő nyelv kifejezés rövidítése. A hiperszöveg azt jelenti, hogy a szövegek között lehetőség van az átjárásra, ezeket a kapcsolatokat nevezzünk linkeknek. A jelölő nyelv pedig azt jelenti, hogy a weboldal forrására ugyan HTML forráskódként szoktunk hivatkozni, azonban ez nem egy programozási nyelv (főleg nem általános), hanem olyan karaktersorozat, amiben meghatározott módon meg vannak jelölve a weboldal egyes részei (például itt egy kép van, ott egy lista, máshol pedig egy szövegdoboz), illetve azok tualjdonságai (háttérszín, betűtípus stb.).

HTML verziók bevezetési dátumai

  • Kísérleti időszak, HTML vázlat 1993-ig
  • HTML 2: 1995. november 24.
  • HTML 3: 1997. január 14.
  • HTML 4: 1997. december 18, majd kisebb javításokkal 1998. április 24.
  • HTML 5: 2014 október 28.

Mit tud a HTML5, amit az elődök nem?

Az egyik fontos lépés az internet történetében, hogy ugyanarra az objektumra több HTML elemet is bevezettek, melyek megjelenésben nem különböznek, de szemantikai jelentőségük van. Például a blokk elemként megjelenő <div> mellé a jelentéssel bíró <header>, <main> és <footer> elemeket is bevezették, hogy például a keresőmotorok számára jobban értelmezhető legyen a weboldal tartalma. Ezek a modern weboldalnál különösen fontosak.

Egy másik fontos dolog volt, hogy az Adobe Flash tartalmakat már csak biztonsági megfontolásból is el kellett távolítani a honlapokról, részben ennek a kiváltására új eszközöket specifikáltak, melyek képeket, animációt, egyéb médiát külső pluginek nélkül meg tudnak jeleníteni. Ilyen például a <canvas>, <video> és az <audio>.

Kategóriák
Internet

Van-e értelme statikus weboldalaknak 2020-ban

Adódik a kérdés, hogy mi az a statikus weboldal és milyen más weboldal típusok vannak még a statikuson kívül. Ez a cikk a statikus honlapokra helyezni a hangsúlyt, ezt részletesebben fogjuk tárgyalni, de nem lehet beszélni róla a másik típus, a dinamikus weboldalak emlegetése nélkül. Érinteni fogjuk a dinamikus honlapok témakörét, de figyelmünket a címben is megjelölt csoportra fogjuk irányítani.

Mi az a statikus weboldal

Statikusnak nevezzük azokat az internetes oldalakat, amelyek egy internetes cím (URL) alatt mindig ugyanazokat a tartalmakat szolgálják ki és nem is adott a lehetőség ennek a viselkedésnek a megváltoztatására. Az internet elindulásakor még szinte kizárólag ilyen weboldalak léteztek. Az őket felépítő HTML kódokat egyszer összeállították minden URL-hez egy adott fájlba, és amíg azt a fájl nem módosították, addig mindig ugyanaz a dokumentum jelent meg az adott URL-en. A statikus weboldalak tehát úgy viselkednek, mint például egy PDF, vagy Word dokumentum, egyszer meg lettek írva, és mindig ugyanúgy fognak megjelenni.

Ezzel szemben a dinamikus weboldalak már nem csupán HTML fájlokból állnak, hanem olyan rendszerben készülnek, amelyek dinamikusan be tudnak helyettesíteni egyes részeket a dokumentumokba. Ilyen például egy blogbejegyzéseket listázó oldal, ahol mindig attól függ a tartalom, hogy mikor mit írtak. A weboldal kinézetének változtatása nélkül automatikusan frissül a “legutóbbi bejegyzéseink” rész, a legfrissebb posztok kerülnek megjelenésre.

Jó-e valamire ma a statikus weboldal?

A statikusság bizony komoly korlátokat szab a weboldalnak: nehezen kezelhetőek a tartalmak, fájlokban kell kód között keresgélni, ha át akarunk írni valamit, ha egy menüt meg akarunk változtatni, azt minden fájlban át kell írni, nem lehet semmit sem személyre szabni, nincsen igazi funkcionalitás.

Van viszont egy dolog, amit a statikus weboldalaknál semelyik modern rendszer nem tud jobban: a gyorsaság. Minden dinamikus weboldalhoz szükség van plusz rendszerekre, programokra, amik dinamikusan elő tudják állítani őket. Minden plusz szoftver plusz erőforrást emészt fel, lassítja a weboldal betöltődését. Nem beszélve a hatalmas adatbázisokról, amiket a modern portálok használnak.

Ha valami szinte soha nem változik meg, és minél gyorsabban szeretnénk megjeleníteni, akkor nincs gyorsabb a statikus weboldalaknál. Egy egyoldalas céges bemutatkozó oldal például a mai napig elkészülhet ilyen módon.

Kategóriák
Internet

Mit kell tudnia egy weboldalnak 2020-ban?

Minden vállalkozás számára egyértemű, hogy ha sikeres akar lenni, akkor már nem elég egy reklámtáblát elhelyeznie az üzlete, irodája előtt, ki kell használnia az internet nyújtotta lehetőségeket. Az online céges jelenlét egyik sarokköve a céges honlap, de számos vállalat életében jelentős szerep jut a Facebooknak, Instagramnak, roppant hasznos a Google Térképen való megjelenés, a Google Cégem szolgáltatás Google Keresésbe épülő moduljai.

Ugyan a szolgáltatók rengeteget fejlesztenek, és bizonyos mértékig személyre, jobban mondva cégre szabható a megjelenés az általuk üzemeltetett felületeken, mégsem lesz soha teljesen egyedi a cég megjelenése. Egy modern weboldal egyik legnagyobb előnye éppen az egyediség és a felhasználói élmény ötvözése. Meg kell ragadnia a látogatói figyelmét és jó érzéseket kell bennük keltenie és ugyanakkor hatékonyan át kell adnia azokat az információkat, amik a cég működésével, szolgáltatásaival kapcsolatban fontosak. Egy egyedi design amellett, hogy optimalizálja az oldal használhatóságát, emlékezetessé teszi a felhasználók számára a honlapot, szívesen látogatják később is.
Tipp: egyedi céges weboldal készítéssel foglalkozó cég.

A legfontosabb elemei egy jó céges weboldalnak:

  • átgondolt, megtervezett szerkezetű
  • megfelelő információtartalma van
  • jó érzéseket kelt a látogatókban, jó designja van
  • minden eszközön szépen jelenik meg (reszponzív, mobilbarát)
  • gyors
  • biztonságos (SSL, HTTPS, modern CMS)